הרשמו עכשיו אפליקציית שיחור לסמארטפון - לאייפון ולאנדרואיד

דרך המלך – מסע מוזיקלי בעקבות אלביס פרסלי

מבט ממזרי, קול קטיפתי ונענוע ירכיים שלא פסק לרגע, מהווים רק את השכבה החיצונית בסיפורו של אלביס פרסלי, הכוכב האמריקאי ששינה את פני המוזיקה הפופולרית לנצח. מסע בעקבות תחנות חייו חושף בפנינו לא רק את סיפורו המיוחד אלא גם עולם מרתק של מורשת מוזיקלית ותרבותית
מאת: , 3.08.2012
ב-16 לאוגוסט ימלאו 35 שנה למותו של אלביס פרסלי, "מלך הרוק אנד רול" ואחד מאייקוני התרבות הגדולים של ארה"ב במאה העשרים. כבכל שנה, המאורע יצוין בשבוע אלביס – קרנבל גדוש, שנערך ברחבי העיר ממפיס ובאחוזת גרייסלנד בפרט, עם עשרות מופעי מחווה, כנסים על פועלו ויצירתו של אלביס, מרתוני סרטים, תערוכות ועוד שלל התרחשויות, אליהן נוהרים עשרות אלפי מעריצי אלביס מכל העולם (האירועים מתחילים ב-12 לאוגוסט ופרטים מלאים עליהם ניתן למצוא ב- www.elvis.com). אך לא צריך לחכות לשבוע אלביס בשביל להבין עד כמה זכרונו ומורשתו של המלך נטועים עמוק באורח החיים האמריקני. 
 
בין מוזיקת הבלוז למוזיקת הקאנטרי, בין אמריקה השחורה לאמריקה הלבנה, בין המצועצע למלא הנשמה, בין עוני מחפיר לעושר מופלג, בין רומנטיקה חסרת גבולות לבדידות תהומית, בין החלום האמריקאי ושברו – אלביס פרסלי מהווה נקודת מפגש בין כל כך הרבה סיפורים בתרבות האמריקאית, עד שלעתים נשכחת מהתודעה שהיה אדם אמיתי, בשר ודם, ולא אייקון שמחתן זוגות שיכורים ופזיזים באין ספור כנסיות בלאס-ווגאס.   
 
מסע בעקבות אלביס הינו מסע מוזיקלי לתוך לב ליבה של רצועת התנ"ך של ארה"ב, במשולש שבין מיסיסיפי, נאשוויל וממפיס. זהו מסע בעקבות המורשת המוזיקלית המפוארת של האומה האמריקאית, בעקבות השינוי שחוותה ארה"ב בעידן התרבות הפופולארית, ובעקבות אדם אחד בפרט, עם קול מהפנט ונוכחות בימתית כריזמתית יוצאת דופן.

  
טופלו, מיסיסיפי. צעדים ראשונים בנעלי הזמש הכחולות
התחנה הראשונה בחייו של אלביס היא העיירה טופלו (Tupelo) שבמדינת מיסיסיפי, שם נולד ב-1935 וגדל כבן יחיד (אחיו התאום מת בלידה) לזוג הורים צעירים מאוד, שעברו מעבודה זמנית אחת לשנייה. טופלו ממוקמת באזור הגבעות של צפון מיסיסיפי, היא נותרה עיירה ישנונית ואת עובדת היותה עיר הולדתו של המלך היא מציגה בחינניות צנועה, כיאה לנימוס הדרומי המנומנם של המיסיסיפי. תוכלו לבקר בבית הולדתו של אלביס - בקתת שני חדרים שנבנתה על ידי אביו (בז'רגון של המיסיסיפי היא מכונה "שאט-גאן", בשל היותה צרה וזולה). המבנה הוסב למוזיאון קטן, שמציג בעיקר פריטים וסיפורים מתקופת ילדותו של אלביס, שהייתה תקופה דחוקה ולא פשוטה כלל. 
בתוך מתחם המוזיאון נמצא גם מבנה הכנסיה אותה היה אלביס נוהג לפקוד כילד. בשנים שלאחר מכן נהג לספר כי דרשות הגוספל של יום ראשון היוו את המפגש הראשון והמשמעותי שלו עם עולם המוזיקה. במשך כל חייו, בין אם בהקלטות ובין אם בסיבובי הופעות, היה נוהג לסיים את היום בקיבוץ הנגנים למחרוזות שירי גוספל. תוכלו לבקר גם בחנות מוצרי הבניין, שפועלת עד היום, בה אמו של אלביס רכשה עבורו את הגיטרה הראשונה שלו ליום הולדתו האחד עשרה, על אף שהוא עצמו העדיף שתרכוש עבורו רובה. 
 
משפחת פרסלי התגוררה בשכונה "שחורה" ואלביס הצעיר רכש את השכלתו המוזיקלית המוקדמת ממוזיקת הבלוז האפרו-אמריקאית שבקעה מהמרפסות של שכניו. למדינת מיסיסיפי, ערש הבלוז, שמור מקום של כבוד לא רק בחייו של אלביס פרסלי הצעיר, אלא גם במורשת המוזיקלית של ארצות הברית. מוזיקת הבלוז, שהתפתחה כמוזיקת עבדים שהפגישה בין מקצבים אפריקאים ומסורות נגינה אירופאיות, מהווה את הבסיס להרבה מסגנונות המוזיקה המודרניים, מפופ עד ג'אז ורוק אנד רול כמובן, שאלביס היה גדול מבשריו. מסע בעקבות הבלוז הינו עילה לטיול בפני עצמו, אבל למי שיש מעט זמן באמתחתו מומלץ בהחלט לבקר לפחות בעיירה קלארקסדייל (Clarksdale), הנמצאת מרחק שעה מטופלו, והגעה אליה כרוכה בנסיעה מרהיבה במישור הדלתא של המיסיסיפי, בין שדות כותנה ובקתות "שאט-גאן" נטושות, ולבקר בין היתר במוזיאון הדלתא-בלוז,  ובמועדון הגראונד זירו (בבעלותו של שחקן הקולנוע מורגן פרימן) הממוקם בדיוק ממול למוזיאון ומציג את מיטב הכשרונות המקומיים, בעיקר בסופי השבוע
 

ילדותו של אלביס בטופלו, מתוך סרט דוקומנטרי אודותיו
 
 
ממפיס, טנסי. זה עכשיו או לעולם לא
בגיל 13 עברו אלביס והוריו לדיור ציבורי בממפיס, טנסי, שם העביר את גיל ההתבגרות. כנער, למד מוזיקה בעיקר באופן בלתי רשמי (בלימודי המוזיקה בבית ספר קיבל את הציון "כמעט טוב") כשניגן עם חברים מהתיכון, שוטט שעות בחנויות תקליטים וביקר תכופות במועדונים ברחוב ביל המפורסם (Beale Street). ממפיס ורחוב ביל היו קריטיים בהתפתחות ז'אנרים שונים כגון הבלוז החשמלי, הרוקבילי וכמובן מוזיקת הסול, ואלביס הנער הושפע מהם רבות, כמו גם מהתלבושות הנוצצות והתנועות הנועזות של האמנים שהופיעו בהם. רחוב ביל מהווה את האטרקציה המרכזית של ממפיס עד היום, עם עשרות מועדוני מוזיקה שמנגנים 24 שעות ביממה, בעיקר בלוז, מוטאון וסול, ושיטוט בו בכל לילה במהלך השבוע הוא עדיין חוויה מוזיקלית מסחררת, גם אם כיום הוא מאוד תיירותי והרבה פחות "בועט" ממה שהיה פעם. ממפיס של שנות החמישים הייתה האלטרנטיבה המוזיקלית השחורה לשכנתה נאשוויל, בירת טנסי, ששימשה כמעוז הקאנטרי הלבן, ששלט בתעשיית המוזיקה של דרום ארה"ב. מוזיאון סטאקס של מוזיקת הסול האמריקאית מספר בהרחבה ובאופן מרתק את סיפור צמיחתה של המוזיקה השחורה של ממפיס

התחנה הבאה של אלביס בממפיס היא אולפני סאן המפורסמים), שמלבד אלביס הקליטו גם את צעדיהם הראשונים של אגדות רוק אנד רול כמו ג'וני קאש וג'רי לי לואיס. עם סיום התיכון ניגש אלביס אל האולפנים הקטנים והקליט שם שני שירים מכספו, אך לא הצליח לעורר תשומת לב מצד אף אחד או כך לפחות חשב. שנה לאחר מכן פנה אליו מנהל האולפן, סאם פיליפס, ששמר בצד את שם הנער המוכשר. פיליפס חיפש מישהו שיוכל להביא את הרעננות של הסאונד השחור לתוך חליפה לבנה שתפנה לקהל רחב יותר, והוא ביקש מאלביס לתרום את קולו למספר שירים. הסשן לא היה מוצלח במיוחד, אבל היה זה דווקא סטנדרט-בלוז שניגן אלביס בזמן ההפסקה, That's Alright Mama, שתפס את תשומת הלב של כולם. אלביס הואשם פעמים רבות כמי שהתפרסם והצליח על חשבון המוזיקה השחורה של זמנו, ובה בעת נחשב בעיני רבים (בינהם גם אמנים שחורים מצליחים כגון ליטל ריצ'ארד וג'יימס בראון) כאיש ששבר את מחסום הגזע המוזיקלי בארה"ב והכריח את הממסד להכיר במוזיקה השחורה הפופולרית. כנראה שיש אמת בשתי הגישות. ימים ספורים לאחר הקלטת הסינגל, הוא נהפך ללהיט ברדיו, וסיפור ההצלחה של אלביס, רק בן 19, התחיל. 
 

בקצב של כלב ציד. מתוך ההופעה בתוכנית האירוח המפורסמת של אד סאליבן
 
 
נאשוויל, טנסי. הכל ממש בסדר, מאמא
אלביס עזב את ממפיס ויצא להופיע בכל רחבי רצועת התנ"ך. בתוך שנה קנה לו שם של פרפורמר סוחף עם הופעה שמעוררת בבני נוער היסטריה שלא נראתה כדוגמתה. עוד לא בן 21, אלביס הגיע לנאשוויל, וחתם בחברת התקליטים הגדולה RCA, שחיפשה נואשות דרך לשקם את מכירותיה, לאחר הדעיכה בעולם מוזיקת הקאנטרי. בסטודיו B של אולפני RCA, הקליט אלביס יותר מ-200 שירים, עשרות מתוכם הפכו ללהיטי מקום ראשון במצעדים. הסטודיו עדיין פעיל כיום ועורך מספר סיורים מודרכים, אליהם מומלץ להרשם מראש. גם מי שאינו חובב מוזיקה מושבע יכול להרגיש את הקסם וההוד ששורר באולפנים הצנועים. בין היתר ניתן לשמוע כיצד אלביס דופק את הראש במיקרופון בהקלטת Are You Lonesome Tonight, לראות חור בארונית, תוצאה מבעיטה של המלך חובב הקראטה לאחר הקלטה לא מוצלחת, ואולי אף לנגן כמה תוים בפסנתר הבייבי סטנווי המפורסם של האולפנים שניגן בכל כך הרבה להיטים בקאנון האמריקאי.
 
בנאשוויל עצמה ישנם עשרות אתרים מוזיקליים ראויים לביקור, אך אין ספק שהיכל התהילה של מוזיקת הקאנטרי הוא אחד הראויים ביותר, עם אין ספור מיצגים מוזיקליים מרתקים שמספרים לא רק את סיפורה של מוזיקת הקאנטרי אלא גם את זה של המוזיקה הפופולארית של ארה"ב עד עידן ה-MTV. מעבר להזדמנות לחזות בקאדילק המפלצתית של המלך, המוזיאון מספק הקשר רחב יותר לשינוי המהותי שיצר אלביס בחוקי המשחק של עולם המוזיקה ועד כמה הוא היה תופעה מטאורית בתקופת השגשוג של ארה"ב שלאחר מלחמת העולם השניה. המיוזיק-רו (Music Row) הוא הרחוב הראשי של נאשוויל, מקביל לרחוב ביל של ממפיס, רק עם מגפי בוקרים וכובעי קאובוי. עשרות ברים רועשים עם אורות ניאון מזמינים אתכם לשמוע מוזיקה חיה, ואפשר ליפול על להקות קאנטרי לא רעות. מי שמחפש חוויה מעט יותר אותנטית, יכול לגשת למועדון הסטיישן-אין, מרתף אינטימי עם הופעות בלו-גראס אקוסטיות מצוינות.


אי אפשר להבטיח שהוא לא היה על משהו באותו הרגע. אלביס באחד ממאות הסשנים שלו באולפן 
 
אחוזת גרייסלנד, ממפיס, טנסי. המלך עוזב את הבניין
מסע בעקבות אלביס אינו שלם ללא ביקור באחוזת גרייסלנד. עם להיטים כדוגמת Hound Dog, All Shook Up ו-Love Me Tender, לצד חשיפה לאומית בתוכניות האירוח הגדולות ותפקידים ראשיים בסרטים הוליוודים, אלביס צבר במהרה הון רב ופרסום רב עד יותר, שהפך את חייו הפרטיים לנחלת הכלל. בגיל 22, רגע לפני שגויס לשירות צבאי של שנתיים, רכש אלביס את אחוזת גרייסלנד, שאז עוד שכנה באזור מבודד בפאתי ממפיס וכיום כבר מוקפת שכונות. בגרייסלנד התגורר עד למותו בשנת 1977 והיא הייתה מבצרו בזמן שהתמודד עם 20 שנה של פרסום חסר תקדים, תקופות דכאון, קאמבקים מוזיקלים, נישואים, בגידות, גירושים, התדרדרות רפואית, התמכרויות לסמים ועוד שלל ירקות (ולא רק ירקות, כפי שתעיד דמותו השמנמנה משנות השבעים). אחוזת גרייסלנד, המכילה יותר מ-23 חדרים ומשתרעת על שטח כולל של 14 דונם, משמשת כמוזיאון אלביס הרשמי והוכרזה כמבנה היסטורי לאומי בשנת 2006. יותר מ-600,000 איש פוקדים את שעריה מדי שנה. 
 
אחוזת גרייסלנד מציעה כמה סוגי סיורים במחירים שונים (וברמות הצצה שונות לחייו של המלך). מעבר לסיפורים על חייו ואוסף מרשים של כלי נגינה ותלבושות מפורסמות, ניתן לראות חדרים באחוזה שנשמרו בדיוק כפי שהיו עם מותו (ישנה מחלוקת לגבי החדר המדויק בו מצא את מותו, כמו גם על סיבת המוות, שכיום עומדת רשמית על שימוש מופרז בתרופות מרץ), לראות את צי המטוסים הפרטי וכמובן לעלות לקברו של המלך. אלביס נקבר בתחילה בבית קברות בממפיס, אך הועבר במהרה לגרייסלנד עקב נסיונות ביזה של מעריצים. יש הגורסים שהיו אלו המעריצים, שניסו לבזוז את קברו ומצאו אותו ריק, שהתחילו את חרושת השמועות על כך שהוא עדיין חי. הקבר מוצף דרך קבע בפרחים טריים ובמעריצים, ואל תתפלאו למצוא חלק מהם מזילים דמעה.


התורים עלולים להיות ארוכים וגדודי התיירים, כמו גם המסחריות הקיטשית שמניעה את האחוזה, עלולים ליצור רצון לוותר על הביקור. אבל גם לשני אלה חלק מהותי בהבנת הקסם שהוא אלביס. מספיק מבט מן הצד על המתרחש בשביל לתפוס עד כמה גדולה התופעה ששמה אלביס פרסלי ועד כמה היה קשה לאדם שעמד מאחורי התופעה להתמודד עם הפרסום, ההערצה, הרומנטיקה והטירוף, שבסופו של דבר הכריעו אותו, והוא רק בן ארבעים ושתיים.

 
Elvis Birthplace – 306 Elvis Presley Drive, Tel: 662-841-1245; www.elvispresleybirthplace.com
Tupelo Hardware Company - 114 W. Main St, Tel: 662-842-4637 Delta Blues Mueseum -  1 Blues Alley, Tel: 662-627-6820
 Ground Zero Blues Club - 352 Delta Avenue, Tel: 662-621-9009
Stax Museum - 926 E. McLemore Ave., Tel: 901-235-2535
 Sun Studios - 706 Union Ave., Tel: 800-441-6249
RCA Studio B - 1611 Roy Acuff Pl., Tel: 800-852-6437
Country Music Hall of Fame - 222 5th Ave South, Tel: 615-416-2001
Station Inn - 402 12th Ave., Tel: 615-255-3307
Graceland Mansion - 3764 Elvis Presley Blvd, Tel: 1-800-238-2000
 

הוסף תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של שיחור לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון בוטה.
כתבות מגזין נוספות