הרשמו עכשיו אפליקציית שיחור לסמארטפון - לאייפון ולאנדרואיד

תחבורה

פריז היא עיר קומפקטית (אורכה בקו אווירי הוא 12 קילומטר), ופועלת בה תחבורה ציבורית מהטובות בעולם הכוללת רכבת תחתית (מטרו), רכבת פרוורים (RER) ואוטובוסים. המסייר בעיר, תוך ניצול טוב של יתרונות השיטה הזו, מרוויח זמן רב לתיור עצמו וחוסך מכספו. ישנן אפשרויות נוספות לתחבורה בעיר העומדות לרשות התייר, והן יוצאות דופן פחות או יותר. הבולטת ביותר, שנוספה בשנת 2006, היא אלפי זוגות אופניים ציבוריים (בתשלום סמלי) שפיזרה העירייה ברחבי העיר ושהפכו עד מהרה לחלק בלתי-נפרד מהנוף שלה.

הרכבת התחתית: המטרו (Métro), הרכבת התחתית של פריז, הוא אמצעי התחבורה הפופולרי בעיר וחוויה בפני עצמה.

קל להשתמש במטרו: הקווים מכונים על פי תחנות הקצה, ולכל קו יש מספר וצבע. כדי להגיע למחוז חפצכם מצאו את התחנה הרצויה על המפה, פנו אל הקו המתאים על פי מספרו וצבעו, ולבחירת כיוון הנסיעה יש להמשיך באופן דמיוני את הקו על מפת המטרו עד לסופו, ולמצוא את שם התחנה האחרונה. אם אין קו ישיר למקום המבוקש, יש לבדוק היכן נפגשים הקו שאתם נמצאים עליו והקו שבו נמצאת התחנה המבוקשת. בתחנת המפגש יורדים מרכבת אחת ועולים לאחרת, תוך שימוש באותו הכרטיס.

על רציף התחנה ובמסדרונות יש שילוט ברור ובולט. גם אם הדבר נראה מסובך בקריאה ראשונה, אל דאגה. אחרי יום-יומיים במטרו הכל נראה ברור ואפילו פשוט.

את הכרטיסים ניתן לרכוש בתחנות המטרו ברחבי העיר ובתחנות ה-RER (רכבת הפרוורים), בקופות או במכונות מכירה אוטומטיות. הנסיעה לילדים בגילאי ארבע עד עשר היא בחצי מחיר, ומתחת לגיל ארבע – ללא תשלום. כרטיס יחיד מקנה נסיעה בכל מקום בפריז במטרו וב-RER. אותם הכרטיסים מתאימים לנסיעה במטרו ב-RER וגם באוטובוסים. הם תקפים למשך שעה וחצי מרגע שהחתמתם אותם.

כרטיסים מוזלים נוספים הם מוביליס (Mobilis) ופריז ויזיט (Paris Visite). הראשון תקף ליום אחד בלבד בשנים עד שמונה אזורים, השני ליום אחד עד חמישה ימים בשלושה, חמישה או שמונה אזורים, ומקנה גם הנחות באתרים ובמוזיאונים שונים בעיר. שני הכרטיסים תקפים למטרו, ל-RER, לאוטובוסים, לאוטובוסי לילה, למעלית מונמרטר, לחשמליות ולקווי הפרוורים של שירות הרכבות SNCF. המחיר תלוי בכמות האזורים שהכרטיס מכסה. הכרטיס מאפשר גם הנחה על שיט בנהר הסיין ובאטרקציות תיירותיות אחרות.

רכבת הפרוורים: RER היא רכבת הפרברים המהירה החוצה בקוויה את פריז, ונוח להגיע באמצעותה למקומות הסמוכים לעיר. מערכת קווי ה-RER מצטלבת עם קווי המטרו בתחנות רבות, ורוב כרטיסי ההנחה השונים שהוזכרו בסעיף הקודם תקפים גם בה. יציאה מפריז אינה נכללת ב"כרטיס הכתום" של אזורים 1 ו-2, ויש לרכוש כרטיס של אזורים 3, 4, או 5 (התעריף משתנה עם טווח הנסיעה).

אוטובוסים: דרך נינוחה לסייר בעיר היא בנסיעה באוטובוסים, בישיבה בכיסא נוח ומרופד, תוך אפשרות להתבונן בנוף מסביב. החיסרון: איטיות (ביחס למטרו המהיר) וסכנה של עמידה בפקקי תנועה. בכל תחנה מסומן פירוט מסלול הנסיעה, הכולל פירוט מלא של התחנות. חלקו של הקו בצבע אחד, וחלקו האחר בצבע אחר. נסיעה בתוך צבע אחד משמעה כרטיס אחד. מעבר מצבע לצבע - כרטיס נוסף. הקארט-אוראנז' מקנה נסיעה חופשית בכל הקווים בעיר ללא הגבלה.

רוב הקווים פועלים מדי יום עד 20:30. קווים מסוימים פועלים עד 00:30. רק חלק מצומצם מהקווים פועל בימי א'.

אוטובוסי הלילה Noctilien מתחילים את פעילותם בשעות שבהן המטרו מפסיק לפעול. אפשר לרכוש כרטיסים המתאימים לאוטובוס בלבד. הנסיעה חופשית לבעלי כרטיסי ההנחה  מוביליס ופריז ויזיט, או בעלות של שלושה כרטיסי אוטובוס רגיל/מטרו.

אופניים: דרך מצוינת לתור את העיר, המישורית ברובה, היא רכיבה על אופניים. האפשרות הזו הפכה זמינה להפליא בשנים האחרונות, בשל הצלחתה הכבירה של מערכת השכרת האופניים החדשה שהקימה עיריית פריז, הנקראת VÉLIB (שילוב של המילים Vélo - אופניים, ו-Liberté - חופש). המערכת הלכה וגדלה מאז השקתה ב-2007, ונכון לסוף 2008 הציעה כ-20 אלף זוגות אופניים אפורים ופשוטים (בעלי שלושה הילוכים) בכ-1,500 תחנות הפרושות ברחבי העיר (תחנה בכל 300 מטר בקירוב). מפות של פרישת התחנות בעיר זמינות בכל קיוסק. בפריז יותר מ-370 קילומטר של שבילי אופניים.

כדי לשכור זוג אופניים יש להעביר כרטיס אשראי ב"עמוד חכם" המותקן בתחנה, שהוא מעין מחשב וכספומט מעוצב המתקשר עם המשתמש בשמונה שפות, בהן אנגלית. ניתן לרכוש מנוי יומי או שבועי (לתושבי פריז מוצע גם מנוי שנתי), ובתמורה מקבלים קוד אישי שניתן להזין בכל תחנה כדי לשחרר זוג אופניים. המחיר שישולם נקבע בנקודת ההחזרה, על פי משך הזמן שעבר - מחצית השעה הראשונה ניתנת ללא תשלום, ולאחר מכן משלמים "דמי שכירות". אולם, כיוון שהתחנות כה קרובות זו לזו, ניתן בקלות להחליף זוג כל חצי שעה או פחות (יש להמתין כמה דקות בין זוג לזוג) ולרכוב ימים שלמים ללא תשלום מעבר למנוי עצמו.

מוניות: בפריז יש כ-15,500 מוניות. אפשר לעצור אותן ברחוב או להזמין בטלפון. באופן רשמי מותר לעצור מונית במרחק של עד 50 מטר מתחנת המוניות הקרובה, אך בפועל אפשר לעצור מונית בכל מקום בנפנוף יד.

ישנם שלושה תעריפים בסיסיים: תעריף A , B ו-C (היקר ביותר). בנסיעה בלילה, בסוף השבוע או בחג או בנסיעה מחוץ לפריז, התעריף יהיה תעריף B. כאשר כמה מהתנאים הללו מתקיימים במקביל (כמו נסיעה מחוץ לפריז בלילה), התעריף יהיה תעריף C. על כל תוספת מטען מעבר לתיק אחד לאדם, ועל נוסע רביעי וחמישי, יש לשלם תוספת. מקובל להשאיר תשר בגובה עשרה אחוזים ממחיר הנסיעה. בחלק מהמוניות אפשר לשלם בכרטיס אשראי.

לפניכם כמה אפשרויות להזמנת מוניות בטלפון: Alpha Taxi, טל' 01-4585-8585; Artaxi, טל' 01-4241-5050; Taxi-radio Étoile, טל' 01-4270-4141.

רכב: הנהיגה בתוך העיר אינה פשוטה. הניווט בה עשוי להיות מסובך ובשעות מסוימות הכבישים עמוסים מאוד. הניידות באוטובוסים ובעיקר ברכבת התחתית, יעילה ומומלצת יותר. אם למרות זאת אינכם נרתעים משכירת רכב עליכם לדעת כי מהירות הנסיעה המותרת בעיר היא 50 קמ"ש, בכביש ההיקפי של פריז 80 קמ"ש ובכבישים מהירים 130 קמ"ש (110 קמ"ש אם יורד גשם). חגורת בטיחות היא חובה וילדים יושבים רק במושב האחורי. חובה לתת זכות קדימה לרכב הבא מצד ימין, אלא אם מצוין אחרת.

חניה בפריז היא נושא כאוב. בעיר קיימת בעיית חניה חמורה. אפשר לחנות בתשלום ברחוב בימי ב'-שבת בשעות 19:00-9:00. בלילות ובימי א' החנייה היא ללא תשלום. אין אפשרות לשלם במטבעות במדחני חניה, אלא רק בכרטיס החניה פריז-קארט (Paris Carte), אותו ניתן לרכוש בחנויות הטבק. החניה ברחוב מוגבלת לשעתיים.

בפריז ובשני נמלי התעופה שלה ישנן סוכנויות רבות להשכרת רכב, ולסוכנויות הגדולות יש משרדים ונקודות איסוף רבות גם בתוך העיר. אם אתם מזמינים רכב מסוכנות בינלאומית, תוכלו לבצע את ההזמנה כבר מהארץ ולחסוך זמן יקר. ניתן להזמין גם באינטרנט. לפניכם פרטי כמה מהחברות המובילות:

Hertz: פריז: טל' 01-4322-5869; ישראל: טל' 1-700-507-555; www.hertz.com.

Avis: פריז (סניף שאנז אליזה): טל' 01-2061-1623; ישראל: טל' 2722*; www.avis.com.

Europcar: פריז: טל' 01-5608-0515; ישראל: טל' 03-5577011; www.europcar.com.

סוכנויות השכרת הרכב מקבלות היום גם רישיון נהיגה ישראלי וברובן יעמדו על כך שגיל הנהג יהיה לפחות 21.

שיט: גם נהר הסיין הוא עורק תחבורה בפריז. בדרך כלל עושים בו שימוש למטרות שיט להנאה, ולאו דווקא למטרת הגעה ממקום למקום. אפשרויות השיט הן רבות וכוללות ארוחות רומנטיות, ארוחות מזנון, שיט לצלילי מוזיקה ועוד.

רכבל: ברובע מונמרטר פועל קו של רכבל (Funiculaire) העולה לראש הגבעה, אל כנסיית סקרה קר ולרובע האמנים הציורי. הרכבל פועל בתדירות גבוהה במשך כל שעות היום ועד חצות הלילה, וכרטיס נסיעה רגיל של המטרו תקף גם לעלייה או לירידה ברכבל.
 
 
אירועים קרובים
מרתון פריז
מרתון פריז השנתי מושך המוני אתלטים חובבים ומקצועיים...
 
טיפים
מומלץ לכוון את הנסיעה למועדים מיוחדים. הם מוסיפים נופך מיוחד לנסיעה. בעדיפות...
בחודש יולי נפתחה טיילת חדשה על שפת נהר הסיין, מ-PONT ALMA עד MUSEE D'ORSAY...
מדובר בקניון גדול ומכובד, שבסופו מתחיל אאוטלט גדול של מעצבים (טומי, ראלף...